Самостійна робота. 10 -11 клас

                                                              
                                                        
Шановні десятикласники, продовжуємо повторення орфограми "Велика літера у власних назвах" та правил "Дієвідміни дієслів". 
На закріплення матеріалу виконайте, 
будь ласка, наступні завдання!

       1. Записати слова, обрати велику чи малу літеру в написанні.
  А/а нтська Д/д ержава, А/а рхістратиг Михаїл, Б/б лизький С/схід, К/князівство Л/литовське, З/з ахідний Б/буг, культура П/періоду В/відродження, Н/нижнє П/подніпров’я, Р/римська І/імперія, Ж/житомирська А/автострада, Д/дунайське М/межиріччя, У/успенський С/собор.
    
    2. Утворіть від інфінітивів 3 особу множини, визначте дієвідміну кожного дієслова
   Ненавидіти, зупинятися, полоти, полоскати, їздити, сипатися, запізнитися, простежити, лепетати, возити, гриміти, клеїти, хотіти, бурмотіти, догоріти, насидітися, джеркотіти, лепетати, воркотіти.
     
   3.Списати речення, поставити необхідні розділові знаки, підкреслити члени речення, виписати всі можливі словосполучення.
  А він забув про весло що лежало під ногами і боявся поворухнутися щоб не сполохнути її голосу тихого як паводок і чистого як подих землі на пагорбах посеред заплав.





                                                              










Шановні учні 6(10)-Б класу, пропоную виконати під час осінніх канікул наступні завдання. 
Перевіримо правильність виконання тесту на першому уроці української мови після канікул. 
Удачі!
 Усі запитання можете ставити в нашій бесіді Вконтакті.


Тест «Орфографія» 
1.      Літеру с треба писати в усіх словах рядка:
А       бе..коштовний, ..казати, ..керований;
Б       ..формувати, пере..кочити, ..фотографувати;
В       ..плетений, ..питати, ..шити;
Г       ..тягнути, ро..тлумачити, не..терпний;
Д       ..фальшувати, бе..смертя, ..хвалити.
2.      Позначте рядок, у якому в усіх словах відбувається спрощення в групах приголосних,що позначається на письмі:
А       волос..ний, особистіс..ний, зліс..ний, зап'яс..ний;
Б       цінніс..ний, виїз..ний, швидкіс..ний, перехрес..ний;
В       тиж..невий, дириген..ський, заздріс..ний, капос..ний;
Г       очис..ний, пристрас..ний, улес..ливий, кореспонден..ський.
3.      Позначте рядок, у якому в усіх словах спрощення в групах приголосних позначається на письмі:
А       балас..ний, піз..ній, гіган..ський, безсовіс..ний;
Б       зап'яс..ний, зліс..ний, захис..ник, буревіс..ник;
В       заздріс..ний, кіс..лявий, бороз..на, улес..ливий;
Г       безвиїз..ний, пристрас..ний, чес..но, піз..но.
4.      Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з м'яким знаком:
А       кіл..кість, пот..мянілий, Уман..щина, ескадрил..я;
Б       власниц..кий, нен..чин, боїш..ся, сяд..мо;
В       павіл..йон, дон..чин, с..огодні, прос..ба;
Г       їдал..ня, батал..йон, Акс..онов, матін..чин.
5.      М'який знак пишеться в усіх словах рядка:
А       рибал..ство, погод..ся, прип'ят..ський, голівон..ці;
Б       зателен..кати, красун..чик, купал..ський, виріз..бити;
В       вигул..кнути, конс..єржка, зат..марити, нац..кувати;
Г       кан..йон, ковз..кий, мал..ва, локал..ний;
Д       консул..ський, обвін..чати, відгад..ко, крад..кома.
6.      М'який знак пишеться в усіх словах рядка:
А       брин..чати, дозвол..те, боягуз..кий, оган..бити;
Б       кіл..цевий, красун..чик, монгол..ський, візуал..ний;
В       різ..бяр, обвін..чати, виріз..бити, зат..марити;
Г       павіл..йон, по-братерс..ки, на стежин..ці, Ізмаїл..ський;
Д       устан..те, кур..йоз, на вишен..ці, неволен..ка.
7.      Позначте, у якому рядку всі слова пишуться без м'якого знака:
А       тон..ший, ніч.., перелаз..мо, рибал..ці;
Б       землян..ці, яблун..ці, ремін..чик, емул..сія;
В       буквар.., брин..чати, т..мяність, чотир..ма;
Г       Уман..щина, майбут..нє, мен..ший, бжіл..ці.
8.      М'який знак не пишеться в усіх словах рядка:
А       міл..ярд, ойкан..ня, мен..ший;
Б       Уман..щина, Поділ..ля, Бат..ківщина;
В       безбат..ченко, змагаєш..ся, віс..cю;
Г       ін..ший, жен..шень, спіл..чанський;
Д        кин..мо, ріж..мо, насип..мо.
9.      Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з апострофом:
А       В..ячеслав, кар..єра, пів..ящика, медв..яний;
Б       верб..я, міжгір..я, дзв..якнути, без..ядерний;       
В       зв..ялити, кур..йозний, між..ярусний, круп..яний;
Г       двох..ярусний, пів..яру, об..єкт, під..їжджати.
10.  Позначте, у якому рядку всі слова пишуться з апострофом:
А       м..ятний, роз..ятрений, присв..ята, пом..якшити;
Б       кам..яніти, без..ядерний, кур..йозний, медв..яний;
В       солов..ї, тьм..яно, кон..юктивіт, грав..юра;
Г       пір..я, пів..ями, прив..ялений, п..єдестал.
11.  Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з подвоєними літерами:
А        священ..ий, довгождан..ий, блажен..ий, спросон..я;
Б        подорож..ю, Поволж..я, пам'ят..ю, суцвіт..я;
В        л..яний, зран..я, він..ицький, об..ризкати;      
Г        безліч..ю, юн..ат, розкіш..ю, жовч..ю.
12.  Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з подвоєними літерами:
А        зран..я, безсмерт..я, пісен..ий, прочитан..ий;
Б        довгождан..ий, блажен..ий, згуртован..ий, височен..ий;
В        страшен..ий, картин..ий, міськ..ом, від..зеркалити;
Г        стат..ей, жит..єдайний, облич.., роздоріж..я.
13.  Позначте рядок, у якому в усіх словах іншомовного походження відбувається подвоєння:
А        Рус..о, мул..а, пен..і, барок..о;
Б        Кас..андра, мадон..а, антен..а, ван..а;
В        Марок..о, ман..а, Калькут..а, гол..андський;
Г        Брюс..ель, Одіс..ей, конр..еволюція, трас..а.
14.  Подвоєння літер у всіх словах іншомовного походження НЕ відбувається в рядку:
А        крос..ворд, буд..изм, іл..юзія, оперет..а;
Б        піц..ерія, гум..анізм, ім..унітет, спагет..і;
В        кристал..ічний, однотон..ий, мас..ивний, кол..екція;
Г        діаграм..а, кас..ета, ім..обілізація, процес..ор;
Д        конгрес..мен, оперет..а, ел..егія, бон..а (гувернантка).
15.  Подвоєння літер у всіх словах іншомовного походження НЕ відбувається в рядку:
А        ем..ігрант, ім..ігрант, ас..амблея, бел..етристика;
Б        ім..унітет, кол..екція, дис..кусія, кол..ектив;
В        ім..ітація, гол..андка, ак..уратний, ак..умуляція;
Г        епіграм..а, ін..овація, бюл..етень, ак..омпанемент;
Д        іл..юстрація, інтел..ігент, ір..аціональний, кор..еспондент.
 



Повторюймо відоме про словосполучення та речення

Тест №1
1. Граматичну помилку допущено в реченні
А У п’єсах Шекспіра «Гамлеті» та «Королі Лірі» порушено вічні проблеми буття.
Б Прототипом Нори в «Ляльковому домі» Ібсена є письменниця Лаура Кілер.
В Які засоби комічного вжив Микола Гоголь у «Мертвих душах»?
Г Палац, який змальовує Міцкевич у сонеті «Бахчисарай уночі», належав ханові Гірею.
Д Почесне місце в бібліотеці Жуля Верна належало творам Даніеля Дефо та Фенімора Купера.
2. Яке з речень є поширеним?
А   Ранок був свіжим.Б   Тиша ніби скло.В   Запахло медом.Г   Став накрапати дощ.     Д   Три тополі обнялися.
3. Редагування потребує варіант
А згадати між іншим, принагідно згадати Б дотепер не з’ясовано, досі не з'ясовано В упродовж місяця, на протязі місяця Г насамперед знати, передусім знати Д знайти без зволікань, знайти негайно
4. Помилково вжито слово в рядку
А зачинити кабінет фізики Б доводити складну теорему В складати випускний іспит Г мішати проводити урок
5. Помилково вжито слово в рядку
А винайняв квартиру в центрі Б запросив до вітальні В розповів про відрядження Г приїхав вісім років назад
6. Яке з поданих речень є неповним?
А Згаяного часу і конем не доженеш.Б По блакитному степу вороний вітер.В Пахло колосом, стернями і волошками.Г На прощання, милий брате, що сказать тобі?
7. Граматично правильно побудовано речення
А Ви повинні діяти згідно розпорядження керівництва.
Б Обов'язково ознайомтеся з інструкцією по техніці безпеки.
В Вам треба відповідальніше ставитися до своєї роботи.
Г Відповідно наказу аудиторська фірма перевірила звітність банку.
Д Експерт звернув особливу увагу на два показника.
8. Утворіть граматично правильні словосполучення.
1 керуючись                          А наказам                                                       
2 усупереч                             Б наказами
3 згідно                                  В наказів
4 відповідно                         Г до наказів                                               Д з наказами
9. Яке зі словосполучень побудоване неправильно?
А Ви ніколи не замислювалися, чому в давнину число «сім» було популярним і оточеним таємничістю?
Б Слід пам'ятати, що ґрунти набагато менше здатні до самоочищення та самовідновлення, ніж повітря або вода.
В Починати приготування уроків бажано з письмових завдань, а потім варто братися за усні. Г Твори сучасних українських письменників і майстрів слова минулих століть привернуть увагу до вічних тем буття.
Д Годинники - це штучно створені предмети, які інформують людину про час і який є дуже важливим ресурсом.
10. Яке з речень неправильно побудовано?
А Завжди будуть питання, на які людство, вочевидь, відповіді не знайде ніколи.
Б Першим розповів європейцям про Єгипет мандрівник та історик Геродот.
В Письменник розповідає про внутрішній світ Івана Дідуха й чому він емігрує.
Г За дорученням Київської археографічної комісії Шевченко робив замальовки пам'яток.
11. Яке з речень неправильно побудовано?
А Портретисти прагнуть відтворити настрій і почуття людини.
Б Крим дуже сподобався поетові та присвятив йому багато віршів.
В Музика здатна пробудити в нас і веселі, і похмурі емоції.
Г Актриса майстерно перевтілювалась у свою героїню й ніби жила її життям.
12. Яке з речень неправильно побудовано?
А  Побачивши в магазині нову енциклопедію, я захотів її переглянути.
Б  Ще не ходячи до школи, мама читала мені вірші Марійки Підгірянки.
В Слухаючи доповідь однокласниці, ми робили деякі нотатки.
Г Створюючи виставу, режисер суттєво осучаснив текст класичної п'єси.
13. Яке з речень неправильно побудовано?
А Князь Святослав був мудрим і хоробрим полководцем.
Б Козаки були озброєні пістолями й мушкетами.
В Авторами стрілецьких пісень часто є невідомі поети й композитори.
Г У полон узяли двох генералів й один документ.
14. Простим є речення
А  Далеко чути звуки, гучно линуть голоси.
Б  Ясної тихої днини кружляє над землею, сідає на обличчя павутиння.
В  Пташині зграї злітають високо в небо, і від того здіймається вітер.
Г  Осінь не забарилася, бо закони природи невблаганні.
15. Яке з речень є простим?
А  По діброві вітер виє, гуляє по полю, край дороги гне тополю до самого долу.
Б  На узліссі і галявині зеленіє перший ряст і цвітуть проліски та сон-трава.
В  Шелестить пожовкле листя, по діброві гуляють хмари.
Г   Пам'ять могла б убити нас, коли б не мала рятівної властивості забувати.
16. Спонукальним є речення
А  Жінки втомились бути прекрасними. Б  За правду, браття, єднаймось щиро. В  Весна прийшла, та якось несподівано! Г  Шматок землі, ти звешся Україною. Д  Дрібнота буть не годна ворогами.
17. Яке з речень є неповним?
А  Хай кожен із вас заспіває.Б  Гостям весело.В  Дідусь буде відпочивати.Г  Хлопець виявився не ликом шитий. Д  Край неба жеврів 
18. Граматично правильно утворено словосполучення.
А програміст по професії Б відправити по пошті В виплатити по сто гривень Г дбайливий по відношенню до майна Д подорожувати по європейським країнам 
19. Граматичний зв’язок порушений у словосполученні
 А працювати щосереди  Б  вищий мене  В  зошит з математики  Г  вірний собака Д  розповідати про іспит
20. Помилково вжито слово в рядку
А відхилити пропозицію Б давно знати друг друга В передплатити дві газети Г довгостроковий проект
21.. Граматично правильно побудовано речення
А Проаналізуймо зроблені висновки попередніми дослідниками.
Б Науковці вони ретельно досліджують найвіддаленіші куточки планети.
В Секретарка надрукувала звіт директора, що був готовий для публікації.
Г Зібравшись у головній залі, почалося підсумкове засідання експертної комісії.
     Д Доповідач наголосив на важливих моментах і узагальнив роботу семінару.
22. Утворіть граматично правильні сполучення слів
1 згідно                                   А принципи
2 наполягати                          Б принципам
3 навчати                                В на принципах
4 зраджувати                         Г принципів                                                Д з принципами
23. Яке з речень є поширеним?
А Дід був ковалем.Б  Минула тривожна ніч.В  Хай він чекає.Г Осінь буде ясніти.Д Дві верби говорили-балакали.
24. Граматичних помилок немає в реченні
А За молоденьким гаєм ріс більш старезний ліс.
Б Шлях через поле видався їм найбільш коротшим.
В Для гостей чемпіонату приготували найкращі місця.
Г Цього разу відпочинок здався більш гарнішим.

Д Наступного року очікують холоднуватішого літа.



Завдання з української літератури на 01.03.2016р.

Аналіз художнього тексту

Завдання 1–5 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише ОДНА ПРАВИЛЬНА. Виберіть правильну відповідь і позначте її

                    
Співало літо рясно на покосах,
Петрівка жар із горна вимітала,
Блакить прозора в променистих росах
Початок літа в чебрецях купала.

Ріки манила прохолода синя,
Забута пісня аж у саме серце,
І матіола п’янко попросила
Зібрати щастя в золоте відерце.

Стара черемха заздро поглядала
На першу вишню, визрілу несміло,
А літо, мов на крилах, колихало
Надій людських гармонію стосилу.

            Валентина Беля

1. У вірші «Співало літо рясно на покосах» поєднано всі види лірики, КРІМ
А пейзажної   Б особистої  В патріотичної  Г філософської
2. У другій строфі вірша використано всі художні засоби, КРІМ
А інверсії  Б персоніфікації  В оксиморона  Г епітета
3. Твір написано віршовим розміром
А ямбом Б хореєм В анапестом Г дактилем
4. Незайманість і початок дорослого життя уособлює
А матіола Б черемха В чебрець Г вишня
5. В останній строфі вірша звучить мотив
А вічного кохання Б краси людських стосунків В плинності життя
Г віри у вічне життя





Тест

1.  Рядки
Сини мої! Орли мої!
Летіть в Україну, —
Хоч і лихо зустрінеться,
Так не на чужині
узяті з твору
А  «Мені однаково»  Б   «Ісаія. Глава 35»  В   « Сон » (« У всякого своя доля »)  Г   «Катерина»  Д  «Гайдамаки»
2. У рядках вжито
Всякому місту - звичай і права,
Всяка тримає свій ум голова;
Всякому серцю - любов і тепло,
Всякеє горло свій смак віднайшло
А  інверсію Б антитезу В  анафору Г асонанс Д  алітерацію
3. Образ гордої красуні, яка сміливо захищає власну гідність, є у творі 
А «Дума про Марусю Богуславку» Б «Віють вітри» В «Засвіт встали козаченьки» Г «Бондарівна» Д «Ой Морозе, Морозенку»
4.Загірну комуну як символ країни щастя й благодаті зображено у творі
A «Вершники» Ю. Яновського Б «Маруся Чурай» Л. Костенко
В «Лісова пісня» Лесі Українки Г «Я (Романтика)» Миколи Хвильового
Д «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного й Івана Білика
5.«...Тут кривавого вина недостало; тут пир докінчили хоробрі русичі...», - так у «Слові про похід Ігорів» зображено
А бенкет у князя Святослава  Б весілля князя Ігоря та Ярославни В епізод князівських міжусобиць Г поразку Ігоря в бою з половцями Д святкування повернення Ігоря з половецького полону
6. " Билися день, билися другий; третього дня під полудень упали стяги" героя "Слова про похід Ігорів"
А Всеволода Б Святослава ВКончака Г Ігоря Д Ярослава
7. Відрікається від мови й культури свого народу
A Мина Мазайло («Мина Мазайло» М. Куліша) Б Мусій Половець («Вершники» Ю. Яновського) В Гриць Бобренко («Маруся Чурай» Л. Костенко) Г майор Медвин («Тигролови» Івана Багряного)
Д Сава Федорчук («Земля» О. Кобилянської)
8. Алегоричний образ мудрої людини, яка в природженому ділі трудиться, є у творі   
А «Бджола та Шершень» Б «Мойсей» В «Ісаія. Глава 35» Г «І все-таки до тебе думка лине» Д «Послання до Основ'яненка»
9.У рядках
Так жив мудрець, без лестощів і прав,

І грішний світ ловив, та не спіймав

Його душі, повитої нуждою

йдеться про
А  Івана Франка Б  Тараса Шевченка В  Івана Котляревського Г  Григорія Сковороду Д  Григорія Квітку-Основ’яненка
10. Думка з Першого послання Іоанна Богослова "Коли хтось каже: "Я люблю Бога", а брата свого ненавидить, - неправду мовить. Хто любить Бога, той нехай любить і брата свого" є суголосною провідній ідеї твору  
А «І мертвим, і живим, і ненарожденним...» Б «Енеїда» В «Всякому місту – звичай і права» Г «Як добре те, що смерті не боюсь я» Д «Гімн»
11.Події часів Руїни у своєму романі відтворив
А  Михайло Коцюбинський Б  Іван Котляревський В  Пантелеймон Куліш Г  Панас Мирний Д  Іван Франко
12. Прочитайте уривок поезії Т.Шевченка, з'ясуйте, кому присвячено твір   
... Замовк неборака, сиротами кинув
І гори, і море, де вперше витав,
Де ватагу пройдисвіта
Водив за собою, —
Все осталось, все сумує,
Як руїни Трої. Все сумує, — тільки слава
Сонцем засіяла.
Не вмре кобзар, бо навіки
Його привітала.
А  Іванові Вишенському Б  Григорієві Сковороді В  Іванові Котляревському
Г  Григорієві Квітці-Основ'ян «...Це справжня весняна повінь народної мови, що звільнилася від церковної книжності, кожне її слово - то карби живої думки народу, сказаної на повен голос», - це оцінка твору
    А «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»     Б «Кайдашева сім'я»     В «Енеїда»     Г «Хазяїн»     Д «Маруся»
14.«Батьком української повісті» називають
А Григорія Квітку-Основ'яненка Б Івана Котляревського В Пантелеймона Куліша Г Панаса Мирного Д Михайла Коцюбинського
15. "Утни, батьку, щоб нехотя/На весь світ почули / Що діялось в Україні / За що погибала , / За що слава козацькая/ На всім світі стала!"    
А Івана Вишенського Б Григорія Сковороди  В Пантелеймона Куліша
Г Івана Котляревського Д Григорія Квітки-Основ’яненка
16. Образ Прометея символізує силу й нескореність народу у творі Т.Шевченка 
А  «Сон» (« У всякого своя доля...») Б  «Кавказ» В  «Гайдамаки»
Г  «І мертвим, і живим...» Д  «Ісаія. Глава 35»
17. Т.Шевченко звертається до пам'яті свого загиблого друга Якова де Бальмена, який склав голову "не за Україну, а за її ката", у творі  
А «Сон» Б «Гайдамаки» В «І мертвим, і живим...» Г «Кавказ»Д «Катерина»
18. Закликом до українців
Обніміться ж, брати мої.
Молю вас, благаю!
закінчується твір
А «Гайдамаки» Б  «Катерина» В «Сон» («У всякого своя доля») Г  «І мертвим, і живим...» Д  «Заповіт»
19.  Рядки
Нема гірше так нікому, Як бурлаці молодому. Гей. гей! Як бурлаці молодому! Заросився, забродився, Де ти, бурлак, волочився? узяті з
А думи Б балади В історичної пісні Г календарно-обрядової пісні
Д суспільно-побутової пісні
20. Низку риторичних запитань: "Що ми?..чиї ми сини?.. яких батьків? ким? ..." ставить автор у творі 
А «Україна в огні» Б «Маруся» В «Чорна рада» Г «І мертвим, і живим... »      Д «О земле втрачена, явися!..»
21.У Чигирині, Лисянці, Лебедині, Умані відбуваються події твору
А «Кайдашева сім'я» Б «Мартин Боруля» В «Чорна рада» Г «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Д «Гайдамаки»
22. "Нема на світі України, Немає другого Дніпра, / А ви претеся на Вкраїну / Шукати доброго добра", - докоряє землякам 
А  Пантелеймон Куліш Б  Тарас Шевченко В  Іван Котляревський
Г  Марко Вовчок Д  Іван Нечуй-Левицький
23.Портрет «Стоїш ти в обороні, прищеш на воїв стрілами, гримиш об шоломи мечами харалужними. Куди тур поскочив, своїм золотим шоломом посвічуючи, там і лежать поганії голови половецькії. Поскіпані шаблями гартованими шоломи оварськії тобою, яр-туре» стосується героя «Слова про похід Ігорів»
А  Всеволода Б  Святослава В  Ігоря Г  Олега Д  Володимира
24.«Зі своїм запорозьким бурлацтвом він самовільно влетів у метушливий світ олімпійських маскарадів, його сміх розітнувся голосною луною», - сказав Євген Сверстюк про
А   Тараса Шевченка Б   Пантелеймона Куліша В   Івана Котляревського
Г   Івана Франка Д   Григорія Квітку-Основ'яненка
25.Історичні події народного повстання 1768 року – тема твору
А  «Чорна рада» Пантелеймона Куліша Б  «Кавказ» Тараса Шевченка
В  «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного Г  «Гайдамаки» Тараса Шевченка Д  «Україна в огні» Олександра Довженка
26. Боротьба за гетманську булаву в романі П.Куліша точиться між 
А  Хмельницьким і Барабашем Б  Остряницею і Черкесом В  Пушкарем і Шибалистом Г   Сомком і Брюховецьким Д  Туром і Шраменком
27.Кульмінацією твору "Чорна рада" є 
А викрадення Лесі Б  вибори гетьмана В  похорон війтенка
Г   поразка Сомка Д страта полковника Шрама Д Павла Тетері
28.«Чоловічок сей був у короткій старенькій свитині, у полотняних штанях, чоботи шкапові, попротоптувані - і пучки видно. Хіба по шаблі можна б догадуватися, що воно щось не просте: шабля аж горіла од золота; да й та на йому була мов чужа. І постать, і врода в його була зовсім не гетьманська», - це портрет
А Івана Брюховецького Б Івана Шрама В Якима Сомка Г Матвія Гвинтовки Д Кирила Тура
29. "Як треба рятовати Україну, байдуже мені і літа, й рани. Обновиться, яко орля, юность моя. На коня, на коня!" - заявляє герой твору 
А «Україна в огні» Б «Максим Гримач» В «Чорна рада» Г «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Д «Кайдашева сім'я»
30. "По одежі і по сивій бороді, сказать би, піп, а по шаблюці під рясою, по пістолях за поясом і по довгих шрамах на виду - старий козарлюга", - сказано про перс онажа 
А оповідання Б новели В повісті Г історичного роману Д пригодницького роману


Завдання для 7(11)-В з української мови 
на 29.02.2016


         Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки.                  Уставте, де потрібно, пропущені літери, апостроф,                           розкрийте дужки. 
         Три речення (на вибір) розібрати синтаксично.

1. У п...чі щось бухнуло заш...піло зас.чало  (М. Коцюбинський). 2. Індик крут...ться та дметься іволга л...тить сміється. Мавпа пл...гає стр...бає мишка з норки виглядає (О. Олесь). З.Ну, та бабуся хоч і була замотана в хустку а показала себе молодчиною (В. Винниченко). 4.І в передпокої і в кор...дорі було тихо (Ю. Смолич). 5. На зорі зад...вивсь хлопчина але своєї (не) знайшов (В.-І.Антонич). 6. Беркути (ні) коли (не) сплямують (ні) своїх рук (ні) свого сер...я підступно пролитою кров...ю! (І. Франко) 7. Гуртом вибігли серни потр...мтіли на тонен...ких ногах та й почали щ...пати траву (М. Коцюбинський). 8. По діброві вітер виє гуляє по полю край дороги гне тополю до самого долу (Т. Шевченко). 9. У в...лике м...стецтво вступав хоч і од...ржимий бажан...ям матер...ально підтримати враз збіднілу сім...ю але й безмірно закохан...ий у муз... ку Іван Алчевс...кий (А. Шелест). 10. Більше (не) міг сказати (ні) один (ні) другий (І. Франко). 11. Любіть травинку і тваринку і сонце завтрашн...го дня в...чірню в поп...лі жаринку шляхетну інохідь коня (Л. Костенко). 12. Садок був (не) величкий але рясний. Тут були яблуні сливи вишні (Б. Грінченко). 13. Оксен Гамалія (ні) дать (ні) взять у свого батька вдався (Гр. Тютюнник). 14. Вже (не) тільки в очах а й на її обезкровленому облич...і проход...ть тінь надії (М. Стельмах). 15. Усе міняється оновлю...ться рветься у ранах кров...ю сходить з туги в груди б...є замулю...ться мулом порохом б...реться а потім знов з...леним(з) під з...млі встає (П. Тичина). 16. (Не, ні) марної слави (не, ні) сміху пустого я сліз буду в світі шукати (Леся Українка). 17. А колись над містечком стояло хоч і вбоге але ясне й ласкаве сонце (М. Хвильовий). 18. Другого дня пр...томилась я дуже та й сіла ...почити в холодку під в...рбою (Марко Вовчок). 19. (Не, ні) Богу свічка (не, ні) чортові ладан (Народна творчість).

Удачі!



Готуємось до моніторингу з української мови



Блок №1
1.    Замість крапок вставте, де потрібно, пропущені літери та апостроф.
Зіл..ям, гіл..ям, бов..аніти, без..аконня, спросон...я, туман..ість, юн...ий, об...йти, ов...а, жит...євий, ..зовні, емал...ю, Поліс..я, дерев’ян..ий, трет...є, зіл...ю, ...ляний, підгір...я, повніст...ю, пас...я, мотуз...я, кров...ю, миліст...ю, сут...ю, здоровен...ий, довгождан..ий, стат...ею, Поділ...я, священ...ий, Ган...а, ...вічливість.

2. Пригадайте, які слова називаються паронімами. З'ясуйте різницю в лексичному значенні поданих паронімів і введіть їх у речення.
Реальний — реалістичний, вправа — управа, сильний — силовий, компанія — кампанія, інтелігентний — інтелігентський, редакційний — редакторський, продуманий — придуманий, матеріальний, адрес — адреса.

3. З’ясуйте, які іменники вживаються тільки в множині, які – тільки в однині, які мають форми однини та множини
Сировина, кожух, блокнот, батьківщина, день, зілля, насіння, пироги, ліхтар, крупинка, людство, студентство, людина, відлуння, гомін, морква, ножиці, веселощі, рапсодія, звук, порох, консерви, черевики, листя, кисіль, маса, лінощі, гроші,  пожежа, двері, виделка, погода, ножиці, заздрість, рукавиці, крейда, країна, дитинство, шафа, Дніпро, шахи, чагарник.

4. Утворіть усі можливі форми вищого та найвищого ступенів порівняння від поданих прикметників. З’ясуйте, від яких прикметників не можна утворити ступені порівняння, чому.
Веселий, маленький, прегарний, лисяча, суворий, добрий, скляний, бабусина, глибокий.


Блок №2
1.    Замість крапок вставте пропущені літери з чи с, пре чи при. У кожному слові виділіть усі морфеми.
Бе..коштовний, пр...амбула, пр...дністровський, пр...освященний, пр...близно, пр...звище, пр...красний, п...р...робіток, ..казати, ..керований, ..формувати, пере..кочити, ..фотографувати, ..плетений, ..питати, ..шити, ..тягнути, ро..тлумачити, пр...своїти, пр...мусити, пр...з...нтація, пр...рва, пр...-зидія, пр...буток,  не..терпний, ..фальшувати, бе..смертя, ..хвалити, пр...давній, пр...ставити, пр...бережний, пр...зирливий, пр...крашати, пр...зидент, пр...- святити, пред'явник, пр...стиж.

2. Подані іменники поставте у потрібному відмінку, розкриваючи дужки. Поясніть особливості вживання відмінкових закінчень.
Повернути речі (товариш, учитель, майстер, батько, лікар, жінка,  керівник). Завітати до (ювіляр, дочка, директор, пісняр, теща). Крокувати (тротуар, площа, пустир, вулиця). Боротися з (ворог, зброя, пожежа, вітер, негода, приятель, друг). Над (огорожа, завдання, ніша, вежа, земля, календар, інвентар, звичай, буквар, вантаж, машина).

3. Прочитайте. Запишіть математичні вирази словами.
1. До 684 додати 43.
2. Від 877 відняти 176.
3. Скласти 5693690 з 32175.
4. Визначити добуток від множення 67 на 30.
5. Скільки разів 25 міститься в 4890?


Блок №3

1.  Перепишіть, уставляючи, де потрібно, пропущені літери та апостроф. Поясніть правопис слів іншомовного походження.
Миш...як, арф..яр, різ..бяр, Гор..кий, л..яний, т..м..яний, кольорова гам...а,  конфет...і, тон...а, бон..а, Л...сабон, к..парис, л...брет...о, Ел...ада, ел...нка, кур...оз, кл...матолог...я, ін...єкц...я, Х...юстон, адаж...о, адм...н...страція, вест...б...юль, д...ф...ренц...ал, міл...ярд, Корд...л...єри, Т...т...кака, Д...зель, д...зель,  ж...рі, парф...мерія, ш..мпанзе,  ауд...єнц...я, кур..єр, медал...он, ...скадр...л...я, бенеф...с, тра...ктор...я, Гол...фетр...м, акс.ома, Г...малаї, Га...ті, Т...бет, кар...єра, ал...янс, ньюфаундленд, ад...ютант, р...тор...ка, полем...ка, д...дакт...ка, ...мпров...зац...я, Вав...лон, мА..са, шас..і, кол..ектив,  нет...о, кон...юнктура, Пхен...ян.

2. Утворіть від поданих дієслів іменники, використовуючи суфікси -ив(р) або -ев(о) .
       Марити, варити, пекти, мережити, курити, молоти, плести, морозити.

3.Списати речення, вставити розділові знаки. Виконати синтаксичний розбір поданих речень.
        У садку теж панує урочиста замислена тиша  яка мимоволі примушує прислухатись до того  що діється в твоїй душі.
        Якби подув вітер якби подужчала на озері хвиля то острівець міг би чи за хвилею поплисти а чи за вітром злетіти вгору .
       Квітне сонях до сходу лицем йому бджоли гудуть стоголосо я усім говорила про це та ніхто не хотів мене слухать .
         Коли ви не знаєте як наші матері білили полотна то ви багато чого втратили.



Шановні одинадцятикласники!
Пропоную виконати наступні завдання з метою якісної підготовки до ЗНО  на 15 лютого. Удачі!

Блок завдань №1
Тренувальні завдання з теми «Синтаксис»
А Ви ніколи не замислювалися, чому в давнину число «сім» було популярним і оточеним таємничістю?
Б Слід пам'ятати, що ґрунти набагато менше здатні до самоочищення та самовідновлення, ніж повітря або вода.
В Починати приготування уроків бажано з письмових завдань, а потім варто братися за усні. Г Твори сучасних українських письменників і майстрів слова минулих століть привернуть увагу до вічних тем буття.
Д Годинники - це штучно створені предмети, які інформують людину про час і який є дуже важливим ресурсом.
А Завжди будуть питання, на які людство, вочевидь, відповіді не знайде ніколи.
Б Першим розповів європейцям про Єгипет мандрівник та історик Геродот.
В Письменник розповідає про внутрішній світ Івана Дідуха й чому він емігрує.
Г За дорученням Київської археографічної комісії Шевченко робив замальовки пам'яток.
А Портретисти прагнуть відтворити настрій і почуття людини.
Б Крим дуже сподобався поетові та присвятив йому багато віршів.
В Музика здатна пробудити в нас і веселі, і похмурі емоції.
Г Актриса майстерно перевтілювалась у свою героїню й ніби жила її життям.
4. Установіть відповідність між способом вираження підмета та прикладом речення з таким підметом.
Спосіб вираження підмета
1 іменник
2 прикметник, що переходить в іменник
3 дієприкметник, що переходить в іменник
4 словосполучення
Речення
А Увік я вірна буду, мій сердечний друже.
Б І забуте в душі ожива.
В І дивились на мене ті очі, як веселки, з-під маєва брів.
Г Сміливі завжди мають щастя.
Д Ішли дві долі різними шляхами.
5. З’ясуйте вид поданих простих речень.
Вид речення
1 означено-особове              А Усоте прославляю буйноту життя.
2 неозначено-особове          Б Снігами вкрилися поля і луки.
3 узагальнено-особове         В Пахне гіркотою осені.
4 безособове                          Г Радять мені жити без ілюзій.
                                               Д Журбою біді не пособиш.
А Розтривожений думками він до самого ранку не міг заснути.
Б  Квітки омиті холодними росами розтулюють повіки-пелюстки.
В  Ніколи я співати не покину про землю повну щастя і краси
Г  Акації стояли саме в цвіту заквітчані безліччю білих китиць.
Д  Удалині виднілися облиті сонячним багрянцем верхівки сосен.
7.  Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в рядку:
А Ледь-ледь тремтять губи, що посиніли від холоду.
Б Знову бачу синицю, що перелітає з гілки на гілку.
В Ми зустріли Степанову бабусю, яка купувала фрукти.
Г Це був тільки сон, що наснився навесні.
Д Радують око різнобарвні квіти, що ростуть на клумбі.
8. Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку:
А Де б хор не виступав, скрізь його радо вітали.
Б Коли приїхали з лісу додому, було вже зовсім темно.
В Як купуєте товар, вимагайте від продавця чек.
Г Відколи знаю Оксану, вона дивує мене своєю терплячістю.
Д Якщо виходите з кімнати, світло автоматично вимикається.
1  означення
2  прикладка
3  обставина
4  додаток
Приклади
А Росить Дніпро, світам на подив, нові сади, нові поля.
Б Дикі качки, крім базару, водяться на лугових озерах та очеретах і тихих-тихих плесах по річках.
В Я прожив, моя мила, ці літа у найвищому щасті.
Г Тихо-тихо стікає на землю зерно – перестояні сльози степів.
Д Село, зачароване зоряним небом, хороше синіє розкиданими хатками.
1 означення
2 прикладка (різновид означення)
3 обставина
4 додаток
Приклади
А Сам Лисенко, бездоганний лицар української пісні, прекрасний композитор і піаніст, зостався в моїй пам'яті як найчарівніша людина.
Б Он хмарки бредуть повільно одна за одною над самим обрієм, схожі на білих лебедів.
В Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти, десь на далекій полонині.
Г Ви щасливі, високії зорі, все на світі вам видно звисока.
Д Троянди, гріючись на сонці нескупім, нам серце радують відродженням своїм.


                                            
Практичні завдання

1.     Записати правильно визначення часу:
   22.10, 15.40, 16.00, 8.30, 9.15.
2.  Записати слова відповідно до правил орфографії:
Ні/хто, де/який, аби/що, ні/котрий, ані/скільки;      ні/для/кого, ні/який, де/що, хтозна/що, аби/хто;    ні/скільки, ні/з/чим, де/хто, будь/що, казна/що; пан/європейський, пів/порційний, автомобільно/залізничний;     науково/координаційний, аварійно/диспетчерський, жовто/гаря­чий;
акумуляторно/зарядний, аварійно/ремонтний, гостро/проблемний,     правильно/розташований, пів/столітній, індивідуально/бригадний; Донеч..ина, об..ризкати, с..ати, від..ячити, імен..ий, іменин..ик;    гайдамач..ина, ім..обілізація, без..вучний, зако..ний, згуртован..ий; бездоган..ість, скажен..ий, орлин..ий, латун..ий, зран..я; електрон..ий, однозмін..ий, щеплен..ий, незбагнен..ий, безсмерт..я. (С,с)тудія (Е,е)дельвейс,  (М,м)атір (Б,б)ожа, (С,с)ірко.     (П,п)івдень, (А,а)нгел, (В,в)ерховна (Р,р)ада.     (ІІ,п)рокрустове ложе, (Л,л)ітописець, (А,а)фіна.
 (П,п)ерун, (П,п)резидент України, (О,о)рден (П,п)ошани.
3. Відредагувати словосполучення.
Моя автобіографія
Налоговий агент
Агент по постачанню
Адміністративне взискання
В адрес фірми надійшов лист
Вітальна адреса ювіляру
Вибачаюсь за клопіт
Екзаменаційний квиток
Читацький білет
В знак вдячності


Немає коментарів:

Дописати коментар