Підготовка до ЗНО. Українська мова



Нескладна фонетика. Візуальна шпаргалка








Візуальна шпаргалка
Повторюємо винятки з правил







Частина прислівників (прислівникові сполучення), утворених поєднанням прийменника з іменником, пишеться ОКРЕМО. 
Це зумовлене тим, що вони ще не зовсім втратили своє іменникове значення. Найчастіше вживаються в них такі прийменники     
#прислівник #українськамова #зно:










Джерело:   200baliv.org 









Ще раз про наголос! 
Запам'ятайте правильне наголошування слів!







28.01.2018р.
Шановні учні, більшість із вас допустили помилки у завданнях на ці теми. Щоб уникнути в подальшому помилок, прошу вас уважно прочитати правила й виконати вправи. Дякую за розуміння.
Успіхів.
Кінцевий термін виконання завдань: 05.02.2018р. Результати виконання перевіримо на уроці)


БЛОК №1.

СКЛАДНІ СЛОВА. ПРАВОПИС СКЛАДНИХ СЛІВ
ПРИГАДАЙМО. Що таке словосполучення?

Прочитайте складні слова. Скільки коренів має кожне з них? Зробіть висновок, за допомогою яких голосних можуть поєднуватися частини складних слів. Чи завжди в складному слові є сполучний голосний?
ЗВУКОЗАПИС          ЛІСОСТЕП   СТАЛЕВАР
Складні слова
Складним називають слово, яке має два чи більше коренів. НАПРИКЛАД: 
ВІДЕОКАМЕРА

Сполучні голосні
Складні слова творимо за допомогою сполучних голосних [о], [е] або без них. НАПРИКЛАД: водограй, спорттовари, краєзнавство.
1. 
Запишіть складні слова у дві колонки: 1) утворені за допомогою сполучних голосних; 2) утворені без сполучних голосних. Доповніть кожну колонку власним прикладом.
Льотчик-космонавт, крокомір, файл-сервер, птахолов, середньовіччя, криголам, музей-квартира, працелюб, сінокіс, матч-реванш, снігопад, самовдосконалення, сміттєзбірник, спортзал.
2. 
Утворіть усно від кожної пари слів одне способом складання.
Картопля, збирати; товстий, шкіра; газ, проводити; знати, мова; чорні брови; край, знати; багато, квартир; мороз, стійкий; молоко, возити; босими, ногами; хвиля, різати.
Правопис 
Складні слова пишемо разом або через дефіс.
                          Через ДЕФІС пишемо:

– складні слова, утворені поєднанням незалежних слів (між частинами можна поставити і):
Художник-мультиплікатор,
Школа-інтернат,
Українсько-німецький
– складні слова, утворені повторенням того самого слова, поєднанням слів з однаковим коренем, синонімічних або антонімічних слів:
Писав-писав,
Великий-превеликий,
Тишком-нишком,
Більш-менш.
АЛЕ: кінець кінцем,
Одним одна
– складні слова, у яких першою частиною виступає кількісний числівник: сімдесятиріччя, шестиденка, семиразовий.
АЛЕ: 50-річчя, 16-поверховий
– близькі за значенням слова, що передають єдине поняття: хліб-сіль (їжа),
Батько-мати (батьки)
– складні слова, утворені з дієслова в наказовій формі та іменника: перекотиполе, горицвіт, Убийвовк (прізвище)
Слова з першою іншомовною частиною міні-, максі-, екс-, віце-, лейб-, обер-:
Міні-диктант, екс-чемпіон, лейб-медик
3.
І. Запишіть слова під диктовку вчителя або однокласника. Написане уважно звірте з надрукованим. Підкресліть і обгрунтуйте орфограми.
Працездатність, сила-силенна, буряконавантажувач, синьо-синьо, зустріч-прощання, щастя-доля, сімдесятиріччя, навчально-виховний, добрий-предобрий, купівля-продаж, сторіччя, перекотиполе, диван-ліжко, багато – багато, бал-маскарад.
II. Складіть і запишіть речення з двома словами (на вибір). Підкресліть члени речення.
4.
Спишіть слова, знявши риску. Правильність написання перевірте за орфографічним словником.
Чорно/слив, хліб/сіль, екс/чемпіон, віце/президент, носо/ріг, семи/струнний, міні/футбол, народно/пісенний, міні/пальто, тишком/нишком, радий/радісінький, Перебий/ніс, семи/тонка, легенький/легенький, сніго/затримання, одно/денний, овоче/сховище, сорто/оновлення, кілька/разовий, лісо/сплав.
5.
Утворіть від поданих парами слів складні слова й запишіть їх у дві колонки залежно від написання: 1) разом; 2) через дефіс. Підкресліть букви на позначення сполучних голосних [о], [е].
Хліб, завод; народ, влада; бій, припаси; школа, інтернат; сухий, фрукти; вугілля, видобуток; мало, помалу; картопля, сховище; перший, відкривач; видимо, невидимо; екс, генерал; вода, постачання; шафа, купе; хліб, сіль; шість, метрів; кіно, любитель.
Частинка пів-
Складні слова з пів – (напів) пишемо через дефіс, якщо друга частина слова є власною назвою. У решті випадків складні слова з пів – (напів-) пишемо разом. 

ЗВЕРНТЬ УВАГУ!
Якщо загальна назва починається буквами я, ю, є, ї, то після частинки пів – ставимо апостроф. НАПРИКЛАД: пів’яблука, пів’ягоди.
6.
І. Спишіть слова, знявши риски. Пів/години, пів/доби, пів/України, напів/автомат, пів/юрти, пів/дороги, пів/Англії, пів/зошита, пів/Канева, пів/Одеси, пів/їдальні, пів/відра, пів/апельсина, пів/життя, пів/Житомира.
II. З двома словами (на вибір) складіть і запишіть два речення.


БЛОК №2.
Учимо алфавіт!

А а
Б б
В в
Г г
Ґ ґ
Д д
Е е
Є є
Ж ж
З з
И и
І і
Ї ї
Й й
К к
Л л
М м
Н н
О о
П п
Р р
С с
Т т
У у
Ф ф
Х х
Ц ц
Ч ч
Ш ш
Щ щ
Ь ь
Ю ю
Я я

БЛОК №3
Повторюємо дієвідміни дієслів


Результат пошуку зображень за запитом "дієвідміни дієслів картинки"


Виконайте тест
1.До першої дієвідміни належать усі дієслова в рядку
А)        Сприймати, дозволяє, боронити
Б)          Веду, схуднути, полоскати
В)         Спіймаємо, білити, спростовуєш
Г)          Вирубав, лечу, вимірюємо
2. До першої дієвідміни належать усі дієслова в рядку
А)        Думати, жити, крити
Б)          Лити, співати, ходити
В)         Зацвітати, бити, мчати
Г)          Полювати, будувати, бачити
3. До другої дієвідміни належать усі дієслова в рядку
А)        Біжиш, нести, фарбуєш
Б)          Висіти, доносити, підклав
В)         Кричу, гомоніти, говоримо
Г)          Стежити, передплачую, робимо
4. До другої дієвідміни належать усі слова в рядку
А)        Носити, боятися, малювати, знати
Б)          Кричати, бачити, просити, клеїти
В)         Гоїти, їздити, ходити, боротися
Г)          Любити, хотіти, радити, ставити
5. До однієї дієвідміни належать усі дієслова в рядку
А)        Нехтувати, застерігати, пролазити
Б)          Допомогти, розгортати, пізнати
В)         Переписувати, належати, впливати
Г)          Зігріти, уявляти, виносити
6. До однієї дієвідміни належать усі дієслова в рядку
А)        Кричати, колоти, злізти
Б)          Крикнути, стояти, кинути
В)         Катати, дзюркотіти, любити
Г)          Творити, сидіти, висіти
7. Допущено помилку в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А)        Колишемо, хочуть
Б)          Бачать, бажаєш
В)         Біжимо, бродиш
Г)          Колять, спізнишся
8. Допущено помилку в правописі особових дієслів у рядку
А)        Клеїмо, стоїмо
Б)          Збіжать, перенесуть
В)         Віднесете, везуть
Г)          Оформив, відрізняїшся
9. Допущено помилку в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А)        Увімкнемо, плачете
Б)          Стоїте, охоплюєш
В)         Відчиняєте, біжать
Г)          Освітиш, відобраземо
10. Допущено помилку в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А)        Опікуєшся, жартуєте
Б)          Єднаємося, доповідаєш
В)         Завойовуєте, стелете
Г)          Описуєш, гордуємо
11. Допущено помилку в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А)        Рушаємо, мерзнеш
Б)          Знаєте, лікуїшся
В)         Горимо, замовляєте
Г)          Пропонуєш, запрошуєте
12. Допущено помилку в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А)        Пишете, співаєш, схочуть
Б)          Стоїмо, розсердитися, колишемо
В)         Стережете, мостимо, вертимо
Г)          Топлять, полять, читаємо
13. Допущено помилку в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А)        Дроблять, дружимо, сиплиш
Б)          Їжджу, стережете, стругаєш
В)         Хочуть, спізнишся, відкриєш
Г)          Знайомимо, указуєте, гуркочеш
14. Допущено помилку в правописі особових закінчень дієслів у рядку
А)        Дозволяємо, зіскочать, підштовхнуть
Б)          Зачіпаєш, стелеться, ріжемо
В)         Станеш, надсилаємо, знайомлю
Г)          Везу, кажете, доторкнувся

БЛОК №4
Відокремлені й невідокремлені означення
 Результат пошуку зображень за запитом "відокремлене означення картинки"

Розділові знаки
На письмі відокремлені означення, як правило, виділяються комами. Якщо відокремлене означення має виразне експресивне значення, воно може виділятися за допомогою тире.

1.    Випишіть речення з відокремленими означеннями, розставляючи пропущені розділові знаки. У виписаних реченнях підкресліть відокремлені означення й означувані слова як члени речення. Поясніть вивчені пунктограми.
1. Занесена вгору з мечем рука боярина вже втомилась, і він її важко опустив (Р. Іванченко). 2. А ліс, як дрейфуюча шхуна, скрипів у льоди закутий (Л. Костенко). 3. Подвір'я дрімає сонне й порожнє (О. Гончар). 4. Смутний і виснажений став він підніматись на гору вузькою вулицею, запорошеною кам'яним вугіллям (І. Микитенко). 5. Завіяні снігом вітрила звисали, як біла гречка (Л. Костенко). 6. Прикмета червня - найкоротша ніч замріяна казково-загадкова (В. Скомаров-ський). 7. Маленькі вікна завжди без шибок були над самою землею (Петро Панч). 8. Непорушно стоять дерева загорнені в сутінь рясно вкриті краплистою росою (М. Коцюбинський).

Невідокремлені означення
1.  Якщо означення стоїть безпосередньо перед означуваним іменником (або перед сполученням прикметника і іменником) і не має обставинного відтінку, то воно не відокремлюється (безмежний степ; залитий сонцем степ; залитий сонцем безмежний степ).
Омиті росами квітки розтулюють повіки. (В. Сосюра.).
2.  Не відокремлюються одиничне непоширене означення яке стоїть безпосередньо після означуваного іменника, якщо воно не має обставинного відтінку (ліс зелений).
На київських вулицях шумних каштани давно одцвіли. (В. Сосюра.).
3.  Звичайно не відокремлюються неузгоджені означення. Але коли автор хоче підкреслити важливість такого означення, то виділяє його комами, іноді - тире.
Стала наближатися година Яка? Рушати в дорогу. (С. Васильченко) 2. Настала осінь яка? З вітрами холодними, з дощами дрібними. (Леся Українка).
4.  Від означення слід відрізняти виражений дієприкметником або прикметником присудок, який ніколи не відокремлюється.
Ниви колгоспні розкриті (присудок) дням золотим у теплі. (В. Сосюра.)
2.    Виконайте завдання на тренажері
Режим доступу:





ЗНО клуб

Кличний відмінок: як правильно звертатися


кличний відмінок









Дещо з лексики до ЗНО!
Щиро дякую автору групи

Відеорепетитор української мови. ЗНО-2017



А про фонетику не забули?



Повторюємо питання з розділу "Синтаксис". 








Повторюємо! Що то за птах та частка, і як її запам'ятати?
Щиро дякую автору групи

Відеорепетитор української мови. ЗНО-2017

                           Сучасний підхід до сучасного учня! Тільки авторські матеріали!😜









Друзі, потренуймося правильно наголошувати слова!



Щиро дякую автору цього відео за надану можливість потренуватися!!!


Діти, для багатьох з вас  складними є випадки визначення роду іменників ! 
Запам'ятайте слова із таблиці. 

PS. Дякуємо за гарні матеріали від Відеорепетитора)))))!
Щиро дякую автору групи

Відеорепетитор української мови. ЗНО-2017


Дещо про явище уподібнення


Повторюємо фразеологізми!







Як правильно узгодити числівник з іменником? Дуже легко)))) Запам'ятайте!



- один раз

- два (три, чотири) разИ

- п'ять (шість, сім, десять) разІВ

- півтора разА

- п'ять і сім десятих разА

- два з половиною разИ

- у три з чвертю разИ

- одного разУ

Дещо про чергування голосних та приголосних звуків! Скористайтеся підказкою від ZNO.UA

Щиро дякую автору групи!



Інформація для тих, хто повторює матеріал з теми "Лексика". Зверніть увагу на походження деяких слів, які в українській мові сьогодні сприймаються природньо, проте є іншомовними.

























Програми зовнішнього оцінювання 2017 року

Програми зовнішнього незалежного оцінювання 2017 року затверджені наказом Міністерства освіти і науки № 77 від 3 лютого 2016 року «Про затвердження програм зовнішнього незалежного оцінювання осіб, які бажають здобувати вищу освіту на основі повної загальноїсередньої освіти».
Зазначений наказ Міністерства освіти набуває чинності з 1 серпня 2016 року.
Наказом затверджені програми з української мови і літератури, історії України, математики, біології, географії, фізики, хімії, англійської, іспанської, німецької, французької та російської мов.
На підставі затверджених програм будуть укладатися тестові завдання для проведеннязовнішнього незалежного оцінювання 2017 року.


Шановні одинадцятикласники! Перегляньте ще раз правила визначення виду присудків, особливості розрізнення службових частин мови, називних і неповних речень!









Повторюємо складні пунктограми)))












Діти, нагадую Вам, що при підготовці до ЗНО варто використовувати всі можливості: тести, відеоуроки, презентації, а також онлайн-тестування. Скористайтеся посиланням на сайт "Тесторіум", зареєструйтеся та пройдіть усі тести з розділів "Українська мова", "Українська література"
Посилання: http://www.testorium.net/#_=_




                                                     
       



Як правильно утворити ім'я по батькові в українській мові?
Це досить легко запам'ятати, якщо скористатися таблицею.




                 

  Мої любі учні, вітаю вас з успішним написанням моніторингу! 
Бажаю успіхів у підготовці до ЗНО.
 І знову до роботи! 
Тримайте:  слова-винятки, у яких не пишеться апостроф, а також відповідь на ваші запитання щодо характеристики приголосних звуків)))









Шановні одинадцятикласники! 
З метою якісної підготовки до моніторингу знань, прошу вас звернути увагу на наступні правила! На сторінці "Самостійна робота" ви можете виконати запропоновані завдання для закріплення знань!


Варто запам'ятати!





                                                                   


  
Шановні одинадцятикласники! При підготовці до написання власного висловлення у форматі ЗНО варто зважувати на критерії, відповідно до яких будуть оцінюватися екзаменаторами Ваші тексти.

        КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗАВДАННЯ З РОЗГОРНУТОЮ ВІДПОВІДДЮ (ВЛАСНОГО ВИСЛОВЛЕННЯ) З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Критерій
Змістовий вияв і композиційне оформлення критерію
Бали

1. Теза
Учасник вправно формулює тезу
2



Учасник не формулює тези вправно
1



Учасник не формулює тези або формулює тезу, яка не відповідає запропонованій темі
0

2. Аргументи



Учасник наводить принаймні два доречні й переконливі аргументи
2

Учасник наводить принаймні один доречний аргумент.
Аргументи дублюють один одного, тобто другий аргумент перефразовує зміст першого.
Один з аргументів не є доречним стосовно сформульованої тези
1

Учасник не наводить жодного аргументу або наведені аргументи не є доречними
0

3а.
Приклад із літера-тури чи
інших видів мистецтва



Один з аргументів підкріплено принаймні одним розгорнутим, добре поясненим прикладом з художньої літератури чи інших видів мистецтва
2

Немає мотивації наведення прикладу.
Приклад не конкретизований через художній образ.
У прикладі є фактичні помилки
1

Прикладу з літератури чи інших видів мистецтва немає або він не є доречним
0

3б.
Приклад,
 що є
історик-ним фактом або
випадком із життя



Учасник наводить принаймні один доречний приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або з власного життя
2

Немає мотивації наведення прикладу; приклад не конкретизований; у прикладі є фактичні помилки
1

Прикладу з історії, суспільно-політичного чи власного життя немає або він не є доречним
0



Критерій               Змістовий вияв і композиційне оформлення критерію                                            Бали
4. Логічність, послідовність



Висловлення демонструє зосередженість на обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу)
2

У роботі є порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки
1

Логіки викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає
0

5. Висновок



Висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів
2

Висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами



1

Висновку немає; висновок не відповідає сформульованій у власному висловленні тезі; висновок не пов’язаний з аргументами та прикладами
0



Критерій
Кількість помилок
Бали
6а.
Орфографія та   пунктуація





0–1
4
2–6
3
7–11
2
12–16
1
17 і більше
0

Критерій
Кількість помилок
Бали
6б.
Лексика, граматика та
стилістика





0–1
4
2–4
3
5–7
2
8–10
1
11 і більше
0
                                                       

                                            Відокремлені члени речення...
                                                 
                  Складно? Ні! Спробуйте розібратися!





 
Крок 1. Чому  не можуть відокремлюватися  головні члени речення?







Підмет і присудок  називають виконавця дії й саму дію, а відокремлені члени речення уточнюють, доповнюють, розширюють основний зміст речення.




Крок 2. Відокремлення узгоджених означень


Важливо: навчитися знаходити означуване слово й місце розташування відокремленого означення до нього.

     1                 2
Яблука, холодні від роси, ми зриваємо теплими  руками.

     2                              1
Холодні від роси  яблука ми зриваємо теплими  руками.


Крок 3. Відокремлення неузгоджених означень

Важливо: відокремлене неузгоджене означення може виражатися інфінітивом, перед яким можна поставити слово а саме

Виділяємо розділовими знаками

   Це вже звичка в мене така (яка?) – поговорити. 
Якщо слова а саме не можна поставити – не виділяється розділовими знаками.
Стала наближатися година (яка?)  вирушати в дорогу.

Крок 4. Відокремлення додатків

Запам’ятай слова при додатках!
За винятком, замість, крім, опріч, зокрема, часто, особливо, часом,
завжди, хоч та ін.

   Більш жодного звуку не донеслося, крім повівання пахучого повітря в розквітлому гіллі саду.



Крок 5. Відокремлення обставин
Важливо:  у реченнях з дієприслівниковими зворотами  або з одиничними дієприслівниками  дієслово-присудок та дієприслівник виражають дію одного й того ж  предмета.


Стаючи на обраний гостинець, ми знаємо, хто шлях той торував.

(Займенник ми стосується і присудка, і дієприслівника)

                                                               
Повторимо правила чергування у-в, і-й!









                                                              


Тренуймося в наголошуванні слів!








                                                                 
Повторюємо правила написання слів!

                             















  





                 


                                                                 








































Програма ЗНО з української мови та літератури 2016 року

      Програма зовнішнього незалежного оцінювання досягнень випускників навчальних закладів системи загальної середньої освіти з української мови та літератури, що є конкурсним предметом при вступі до вищих навчальних закладів за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра на основі повної загальної середньої освіти.


         Завдання з розгорнутою відповіддю (№58) - завдання цієї форми передбачає створення учасником зовнішнього незалежного оцінювання власного аргументативного висловлення на дискусійну тему в бланку відповідей Б.

Завдання з розгорнутою відповіддю оцінюється від 0 до 20 балів за критеріями змісту та мовного оформлення:

1. Теза: 0, 1 або 2 бали.

2. Аргументи: 0, 1 або 2 бали.

3а. Приклад із літератури чи інших видів мистецтва: 0, 1 або 2 бали.

3б. Приклад, що є історичним фактом або випадком із життя: 0, 1 або 2 бали.

4. Логічність, послідовність: 0, 1 або 2 бали.

5. Висновок: 0, 1 або 2 бали.

6а. Орфографія та пунктуація: 0, 1, 2, 3 або 4 бали.

6б. Лексика, граматика та стилістика: 0, 1, 2, 3 або 4 бали.

        До уваги учасників тестування! Роботу, що не відповідає темі власного висловлення, буде оцінено в 0 балів. Роботу обсягом до 100 слів буде оцінено в 0 балів.

          Максимальна кількість балів, яку може набрати учасник ЗНО, правильно виконавши всі завдання сертифікаційної роботи з української мови і літератури, – 104.
         Радимо учасникам тестування з української мови та літератури також ознайомитися з наступними матеріалами:
             
                  Власне висловлювання:
                                                           

                              Матеріали для підготовки:
                                                                      



Немає коментарів:

Дописати коментар